„Egy jó tervezőn nagyon sok múlik!” – mondják sokan, és ez a tapasztalatok szerint így is van! Te is törekszel arra, hogy minél inkább ilyen “jó tervező” legyél? Én biztos vagyok benne, hogy igen! Tudod miért? Azzal, hogy ezt a cikket olvasod, azt bizonyítottad, hogy valóban érdekel, hogyan szolgálhatnád ki legjobban az ügyfeleidet. Azzal, hogy tájékozódsz, igazi segítőtársa lehetsz az ügyfeleidnek. És az bizony óriási segítség, ha előre felhívod az illető figyelmét a legfontosabb rizikófaktorokra. Például arr, hogy a kültéri, kritikus felületeket hogyan védhetik meg a téli hótól, és hidegtől? Így kerülhető el a kültéri jegesedés, bemutatjuk a rámpafűtést, pontosabban az elektromos fűtőkábelt. .
Mik a legfőbb okok, amelyek miatt érdemes felhívni a figyelmet a rámpafűtésre?
Bizonyára már tudod, hogy egyáltalán nem könnyű mindent figyelemmel kísérni, amikor egy ügyfeled építkezésbe vagy felújításba kezd. A legtöbb ember ilyenkor kizárólag a házra összpontosít, az udvar – és ezzel együtt a kültéri jegesedés témája – háttérbe szorul. Ám egy kis előrelátással sok gondtól megóvhatjuk magunkat – ráadásul a kültéri jegesedés egy olyan dolog, ami minden családi ház esetében előkerül, tehát sokakat érint.
Miért komoly probléma?
- A télen lefagyó garázsbejáró anyagi károkhoz vezethet
- A lefagyott lépcső balesethez vezethet.
- A csúszóssá váló járda szintén veszélyes, amelyen csak különös figyelemmel lehet végigsétálni.
Ráadásul ehhez mind a fagyás, mind pedig a só által okozott felmaródás hozzájárulnak. Vannak olyanok, akik később szívesen foglalkoznának a kültéri jegesedés felszámolásával, ám ha nincs kialakítva a megtáplálást biztosító vezeték, teljesen újra kellene vésni a falakat. Arról nem is beszélve, ha a bekötött teljesítmény nem biztosít lehetőséget erre a megoldásra. Ha lelkiismeretes tervező vagy, ezekre bizonyára figyelmezteted az ügyfeleidet!
Ezzel már meg is teszed mindazt, amit ilyenkor tehetsz, de talán, ha egy picit nagyobb hangsúlyt fektetsz a biztonságos környezet kialakítására, akkor igazi hálás, elégedett megbízókat fogsz „termelni” a tevékenységeddel. Magyarázd el nekik is: így kerülhető el a kültéri jegesedés. És ha már érteni fogják, biztosan értékelni fogják az erőfeszítéseidet.
Az elektromos rámpafűtés…
- megoldást nyújt zord időjárás okozta problémákra
- a kritikus helyeken megakadályozza a jég és a hóréteg felgyülemlését
- csúszásmentes járdát és egyéb felületeket biztosít a biztonságos otthon érdekében
- megszabadíthatja ügyfeleidet némi felesleges munkától
- segít megelőzni a nem várt jég- és hóeltakarítás miatti késéseket
- és egy komfortosabb otthont biztosít a ház tulajdonosának
Valahol az elektromos rámpafűtés egyenesen luxus, de bizony van, ahol létszükséglet!
- Például egy idős embernek már a lépcsőmászás is megterhelő. Főleg, ha még mindeközben arra is figyelnie kell, hogy véletlenül ne csússzon el. Számára a kültéri jegesedés hatványozottabban veszélyes, mint egy fiatal ember számára.
- Vajon egy mozgásában korlátozott ember hogyan küzd meg a kültéri jegesedés nehézségeivel, a havas, jeges felhajtóval? Nem lenne jobb, ha nem kellene jéggel küszködnie? Ha nem kellene különféle speciális eszközöket bevetnie, ha ki sem alakulna a jégtakaró?
- Vagy ott van az az eset, amikor a garázs közvetlenül a ház alatt található, és ezáltal csak egy meredek lehajtón áthaladva lehet megközelíteni. Kültéri jegesedés szempontjából garantáltan balesetveszélyes. De ugyanez a helyzet egy lejtős teleknél is.
A fenti három szituáció az, amikor biztosan jelentős gondoktól szabadulhat meg az ember kültéri, kritikus felületek télen történő fűtésével. Így kerülhető el a kültéri jegesedés elektromos fűtéssel, ez ugye elméletben már teljesen világos? Remélem igen, bár ezzel az okfejtésnek még nincs vége – jöjjön némi gondolat tervezői, műszaki szempontból.
A tisztánlátás végett még szemügyre kell vennünk néhány dolgot…
A lejtős felhajtóknál, illetve lehajtóknál a költségek redukálásának érdekében rendszeresen felmerül, hogy csak nyomsáv fűtésére lenne szükség. Ez megvalósítható. Fontos kérdés viszont, hogy vajon tényleg pénztárcakímélő ez a megoldás? Lássuk…
Alapesetben a nyomsáv fűtése sokba kerülhet, és egyáltalán nem javaslom, hogy még csak gondolj is erre a lehetőségre. Hogy miért is nem javaslom? Az oka egyszerű: az intelligens rendszer úgy működik, hogy csak akkor kapcsol be a fűtés, amikor nedvesség éri a szenzort és egyúttal fagyásveszély is fennáll. Ezzel pénzt takaríthatsz meg, mivel csak és kizárólag akkor és azon az időszakon belül lép működésbe a rendszer, amikor az szükséges. Viszont…
Amennyiben nyomsávot fűtesz, könnyen adódhat két olyan helyzet, melyek bizony költségesek lehetnek:
- A fűtetlen területen a hó – a napsütés hatására – olvadni kezd, és a nedvesség eléri már az érzékelőt is, ez pedig azt eredményezi, hogy elindul a fűtés. Az ilyen esetekben teljesen feleslegesen működik a rendszer, ezáltal használja a drága áramot. Ez nem is lenne probléma, ha csak néhány órán át tart. De mi a helyzet akkor, ha két hétig a déli órákban újra és újra csak olvadozik a hó?
- A nedvesség nem éri el az érzékelőt, mivel korábban már a fűtés szárazzá tette a felületet, azonban este újra lefagy a már megolvadt hó. Ilyenkor az érzékelő nem érzékeli a veszélyt – mivel csak a hideg levegőt érzékeli, a nedvességet viszont egyáltalán nem -, pont ezért nem indul el a fűtés. Az ügyfeled hazaérkezik ,azt gondolván, hogy a rendszer rendben elvégezte a feladatát, de a lefagyott felületen megcsúszik az autójával, és az összetörik. Amennyiben csak és kizárólag nyomsávot fűtesz, akkor egy pillanatnyi figyelmetlenség miatt meg is lehet a baj.
Ám mit tehetünk akkor, ha az út a garázsig túl hosszú, és igencsak költséges lenne a fűtést kiépíteni az egész terület alá? Ilyen esetben – és valóban csak ekkor – megalapozott lehet a nyomsáv fűtése. Ez azonban körültekintő tervezést – az úthajlásszögével biztosítani az olvadék megfelelő helyre történő távozását – igényel, melyben természetesen segítünk.
Hogyan működik az elektromos rámpafűtés?
A működési elv egyszerű. Az elektromos fűtőkábel egy ellenállás-ötvözetből készült vezeték, amely az elektromos áram hatására felmelegszik, és átadja a hőt a környezetének.
Műszaki leírás
Az általános igényeknek a betonba ágyazható „SJXFJ-5 Czinege” jelű fűtőkábel a leginkább megfelelő. A fűtőkábel felépítését a műszaki adatlap tartalmazza.
Az SJXFJ-5 jelű kábel kéterű, a hidegvezetéknek szolgáló sodrat is rendelkezik fűtőteljesítménnyel, így ez a kábel is körkörösen adja le a hőjét. Az ellenálláshuzalt kétrétegű, hőálló szigetelés, majd a földelést és árnyékolást biztosító ónozott rézszövet, kívül pedig, PVC köpenyszigetelés veszi körül.
A betonba ágyazott fűtőkábelt kombinált nedvesség- és hőérzékelő segítségével a szabályozó automatika vezérli. Csak akkor üzemel tehát a fűtés, ha csapadék van a felületen, és ezzel egy időben fagypont alatt van a külső hőmérséklet. Bekapcsolás után a fűtőkábel intenzív fűtéssel megolvasztja a havat vagy jeget, majd miután felszáradt a felület, kikapcsol a vezérlés.
A beépítendő fűtési teljesítmény 250-300 W/m2 a fűtött, felső betonréteg vastagságától függően. Ha a beton vagy térkő vastagsága meghaladja a 10 cm-t, akkor legalább 300 W/m2 teljesítményt be kell építeni a hatékony hómentesítés érdekében. A nagyobb beépített teljesítmény gyorsabb és biztonságos leolvasztást eredményez.
Hogyan állapítsuk meg a fűtőkábel hosszát?
Az alkalmazott elektromos fűtőkábel hosszát úgy kell megállapítani, hogy a fűtőkábel egy-egy méterére eső villamos teljesítménye ne haladja meg a 25 Watt értéket. Ha a járatos 0,65 Ohm/m ellenállású fűtőkábelt építjük be, abból 230 volt alkalmazása mellett 60 méteres szálakat, 400 volt alkalmazásakor 105 méteres szálakat helyezünk el a betonba. Egy fűtőszál teljesítménye így 1500 W illetve 2625 W lesz. A kívánt négyzetméterenkénti teljesítménynek megfelelően változtatjuk a kábelek közötti távolságot.
A lerakott kábeleket párhuzamosan kötjük a hálózatra. A 250 W/m2 teljesítmény eléréséhez tehát 10 méter fűtőkábelt kell beépíteni négyzetméterenként. Ha más ellenállású fűtőkábelt használunk, értelemszerűen ugyanígy járunk el, tehát olyan hosszakat vágunk le, hogy a méterenkénti teljesítmény ne lépje túl a 25 Wattot. A 60 m-es kábelek alkalmazásakor is célszerű három fázisra elosztani a fűtést.
Több fűtőszál beépítése esetén célszerű megszámozni a végeket, hogy az elosztó szekrénybe befutó szálak között később el lehessen igazodni. A fűtőszálak végéhez az e célra alkalmas kábelpréssel kell, a terhelésnek megfelelő keresztmetszetű, 1000 V névleges szigetelésű vörösréz hidegvezetéket csatlakoztatni.
A kábelprés helyes megválasztása azért lényeges, mert csak az a kötés a megfelelő, ahol az egyes vezeték erek a hidegfolyás határáig összepréselődnek. Csak így lehet biztosítani azt, hogy a kötésnél nem alakul ki később oxidáció, majd túlmelegedés. A kötéseket vízmentesen szigetelni kell legalább két réteg gyantás zsugortömlővel. Ennek a szigetelésnek kettős szerepe van.
Egyrészről óvja a kötést a víz behatolásától, másrészt biztosítja, hogy a kötés szigetelése egyenértékű legyen a vezetékével. Ennek a kötésnek is a betonban kell lennie, mert csak így biztosítható a jó hőelvonás.
A beépítés 7+1 szabálya!
- A már stabil aljzatbetonra, vagy a térkövezés esetén sóderágyra helyezzük a távtartókat, és a fűtőkábelt kígyóvonalban erre rögzítjük. A végső felszíntől 4-5 cm mélységben a betonba ágyazzuk, vagy betakarjuk a térkő ágyazó homokjával.
- A lejáró statikai méretezését úgy kell elvégezni, hogy az mechanikailag minden terhelésre alkalmas legyen a kábelt tartó réteg nélkül is. A később keletkező esetleges repedéseknél nyíródhat el a kábel. A dilatációs hézagokat úgy kell elhelyezni, hogy azok ne keresztezzenek fűtőszálat.
- A betonozás előtt szálfolytonossági vizsgálatot kell végezni, minden egyes fűtőszálon. El kell végezni az érintésvédelmi ellenőrzést is, mielőtt a betonozás elkezdődik. A vizsgálat elvégzésének tényét, és eredményét az építési naplóban rögzíteni kell
- A fűtőkábel vagy a kötés csak akkor mehet tönkre, ha nem biztosítjuk a jó hőelvonást, tehát a betonba ágyazás nem szakszerűen történt. A jó beágyazás érdekében nem szabad 2 cm-nél nagyobb és durva kavicsot tartalmazó sódert használni, és elegendően híg legyen a beton, hogy jól körülvegye a fűtőszálat.
- Ha szükséges, meg kell a sódert rostálni. Csúsztató adalékot is kell tenni a betonba, amely elősegíti a jó zömítést. A beton zömítését gondosan kell elvégezni, de úgy, hogy a zömítéshez használatos szerszám ne sérthesse meg a fűtőkábelt.
- Távtartó szalagokkal illetve a betonhálóhoz való kötözéssel kell az egyenletes távolságot biztosítani az egyes fűtőszálak között úgy, hogy a fűtőkábelek ne érhessenek egymáshoz, és az egyes szálak semmiképpen se keresztezzék egymást.
- A nedvesség érzékelőt a ferde lejáró alsó részébe kell elhelyezni, más felületeknél pedig olyan helyre, ahol várhatóan utoljára szárad fel az olvadékvíz. A fűtött felületen megfelelő lejtést és vízelvezetést kell kialakítani, hogy a megolvadt víz el tudjon távozni a felületről.
- A vízgyűjtő csatorna alá is kell fűtés, nehogy ott újra megfagyjon az olvadékvíz. Különös gondot kell arra fordítani, hogy ne maradjon olyan fűtetlen felület, ahol a hó megmarad, mert onnan olvadékvíz folyhat a már leszáradt felületre, amely lefagy, és jégborda keletkezik. Emiatt nem célszerű a garázslejáróknál csak a keréknyomok sávjaira korlátozni a fűtést.
Érintésvédelem
A fűtőszálat árnyékoló réz beszövést szintén sajtolt kötéssel kell szakszerűen és megbízhatóan összekötni a védővezetékkel, amely a helyi áramszolgáltató követelménye szerint földelés, vagy nullázás lehet.
Szabályozás
Vezérlés nélkül, a sok éves tapasztalatunk alapján ez a megoldás nem javasolt.
A betonba ágyazott érzékelővel együtt ajánljuk a központi szabályozó készülék betervezését is. Az érzékelőben egy kis teljesítményű fűtőpatron is van, amely kis áramimpulzusokkal langyosan tartja az érzékelő felületét akkor, ha a környezeti hőmérséklet + 3 C0 alá süllyed.
Ha elkezdődik a hóesés, azonnal olvadékvíz képződik az érzékelő felületén, tehát beindítja a fűtést, hogy mire számottevő hó esik, már meleg legyen a beton. Felszáradás után leáll a fűtés, mert az érzékelő már nem érzékel nedvességet. A fűtés csak a ténylegesen szükséges ideig működik, ez az általunk javasolt, költséghatékony megoldás.
Miért bízhatsz meg az általunk kínált rámpafűtési megoldásban
A Czinege és Fiai Kft. által forgalmazott fűtőkábelek rendelkeznek minden szükséges engedéllyel, így a termékeink garantáltan nagy biztonsággal tervezhetők, és beépíthetők.
Egy ingyenes segítség az elektromos fűtések tervezéséhez
Szeretnénk megkönnyíteni az életed, ezért kidolgoztunk egy olyan segédprogramot, amely a te tervezői feladatait hivatott egyszerűsíteni.
Miben segít ez a tervezői program?
Tervezői programunk segít, hogy egyszerűen, szinte csak az „egeret” használva, el tudd készíteni az egyébként időt rabló fűtőkábeles technológián alapuló kalkulációit – legyen szó rámpa, vagy esőcsatorna fagymentesítő fűtéséről, esetleg hőtárolós padlófűtésről, vagy csővezeték kísérőfűtéséről. Használata során biztos lehetsz abban, hogy szakmailag vállalható, több évtizedes tapasztalaton alapuló, korrekt kalkulációt készítettél. A kalkulációból egyetlen gombnyomásra kinyomtatható, vagy kimásolható termékkiírást is kapsz.
A program a kalkulátorokon kívül egyéb hasznos műszaki információval is kiszolgál, így rendelkezésedre állnak műbizonylatok, megvalósítási javaslatok, termékismertetők, tervezési segédletek, képek…
Ha szeretnéd te is használni ezt az ingyenes segítséget, ahol pár gombnyomással hozzájuthatsz a kívánt adatokhoz, akkor kattints az alábbi linkre, és máris hasznosíthatod ennek az egyedülálló segítségnek minden előnyét.
Vannak még kérdéseid?
Lépj be privát Facebook-csoportunkba, ahol hiteles forrásból származó cikkeket, blogbejegyzéseket olvashatsz az elektromos fűtésekről, de emellett szívesen állunk rendelkezésedre telefonon vagy e-mailben is. Ha szeretnéd kipróbálni termékeinket, látogass el bemutatótermünkbe, ahol működés közben figyelheted meg az egyes elektromos fűtési típusokat. Szeretnél ajánlatot kérni, de nem tudod, melyik elektromos fűtési mód lenne számodra a legjobb megoldás? Ebben is segítünk.
Többet akarsz tudni az elektromos fűtésekről?
Kérlek iratkozz fel tanulmánysorozatunkra, és azonnal aktuális információk birtokába kerülsz!
Ha pedig tervezőként/ kivitelezőként szeretnél több szakmai információhoz jutni, akkor ismerd meg a tervezőknek íródott elektromos fűtés a jövő megoldása könyvem 3-ik kiadását, ami már figyelembe veszi a rezsicsökkentés legújabb módosításit is! Kattints ide!