Nyomsávfűtés vagy teljes felület elektromos fűtése? Gyakran kapom meg ezt a kérdést, és nem indokolatlanul, mert egyes szakemberek – szerintem helytelenül – sokszor csak nyomsávfűtést terveznek egy-egy épülethez. Persze ezt nem mindig szakmai megfontolásból teszik, hanem a beruházó, vagy a tulajdonos nyomására.
A beruházót értem, kevesebb beépített kábel kevesebbe kerül, és mégis fűtött garázsbejárót/lépcsőt ígérhet az eladásra készült társasházhoz. A tulajdonost pedig sokszor a túlzottnak vélt működési költségtől való félelem tereli a nyomsávfűtés felé.
Nyomsávfűtés: Miért is nem ajánlom?
Például ha a rámpa ívelt, akkor a kocsi kerekei nem azonos nyomon haladnak. Figyelembe kell venni azt is, hogy a gépkocsik nyomtávja mérettől függően más és más. Mondjuk egy három ajtós kisautóé keskenyebb, mint egy terepjáróé. És egy társasházban biztos, hogy különböző méretű autókat fognak használni. Ráadásul, sok háztartásban van már 2 autó, ez jellemzően 5 m széles garázskaput jelent. Elsőre 4 nyomsávra gondol mindenki, de figyelembe kell venni a következőket is: mi van, ha sávot kell váltanom, mert már állnak a szokott helyemen? Valamint orral még be is tudnék menni a sávon, de a családból mindenki ki is tud tolatni? Illetve a szélesebb bejáró lehetőséget ad – pozíciótól függően jobbra vagy balra – egy „Y” fordulóra, hogy ne kelljen tolatva kimenni a forgalmas utcára. Szóval a nyomsávok igencsak keverednek.
Ha csak az elektromos nyomsávfűtés kerül szóba, akkor kizárólag a nyomsávról olvasztom le a havat. Közötte ott marad az első napsütésig, amikor el kezd olvadozni. Az olvadék csak a tiszta felületen – tehát a már nem fűtött nyomsávon – tud elfolyni, amire rá is fagy. És amikor este hazajövök, nem értem, miért csúsztam neki a támfalnak, amikor fűtött behajtóm van?
SJXFJ Fűtőkábel fektetése mélygarázs behajtóra
Mi van akkor, ha nincs más megoldás?
Ha mégis elkerülhetetlen, akkor legalább 80-80 cm széles elektromos nyomsávfűtés az ajánlott. Mert a sáv 2 oldala melletti fűtetlen rész elviszi a meleg egy részét, de a 80 cm-ből kb. 50-55 cm biztosan hómentes lesz. Persze, ha már kábelt fektettünk egy 2 x 80 cm-es sávra , akkor miért nem csinálunk egybe egy 180 cm-es fűtést? Ennek a + 20 cm-nek sem beruházási, sem működési szempontból nem jelentős a költségkülönbözete. Viszont cserébe teljes biztonsággal, hómentesen lehet közlekedni a legkülönbözőbb méretű autókkal is. Szerintem szakmailag ez a korrekt javaslat.
Kivitelezők figyelmébe!
Aki mégis ragaszkodik a maximum 50 cm széles nyomsávok fűtéséhez, annak nagyon pontosan be kell tartania az alábbiakat:
- Alapvetően fontos, hogy a fűtőkábeleket keresztirányba fektessük, a hőtágulás miatt, ne a sáv hosszában!
- Jelöljük ki a nyomsávok közepét. Ettől jobbra és balra mérjünk ki 20-20 cm-t. Ide kell hosszában lefektetni a távtartókat.
- A keskeny sáv miatt m2-enként több távtartó szükséges, mint általában. A távtartókat rögzíteni kell.
- Miután a távtartók egymástól 40 cm-re vannak, a fűtőkábeleknek 5-5 cm-re túl kell nyúlniuk, és így lesz a fűtött szélesség 50 cm.
Praktikus ötletek tervezőknek – MOST INGYEN!
Amennyiben úgy érzed, szeretnél időről-időre fejlődni a szakmádban, hogy mindig a legjobb tudásod szerint állhass ügyfeleid rendelkezésére, iratkozz fel ingyenes tanulmánysorozatunkra. A sorozatban széleskörűen beszélünk az elektromos fűtések felhasználhatósági területeiről, közérthetően, mégis szakmailag magas szinten.
Vannak még kérdéseid?
Lépj be privát Facebook-csoportunkba, ahol hiteles forrásból származó cikkeket, blogbejegyzéseket olvashatsz az elektromos fűtésekről, de emellett szívesen állunk rendelkezésedre telefonon vagy e-mailben is. Ha szeretnéd kipróbálni termékeinket, látogass el bemutatótermünkbe, ahol működés közben figyelheted meg az egyes elektromos fűtési típusokat. Szeretnél ajánlatot kérni, de nem tudod, melyik elektromos fűtési mód lenne számodra a legjobb megoldás? Ebben is segítünk.