Érvénybe lépett 2020. januárban egy új szabályozás, melynek értelmében rengeteg autó került kitiltásra Barcelonából. Ez az alacsony kibocsátású zóna (ZBE) lett Európa eddigi legnagyobb kiterjedésű tilalmi területe. Szinte az egész városra vonatkozik, ám a katalán nagyváros körüli autópályákat nem érinti. A terület összesen 95 négyzetkilométer, mely a tavaly novemberben, Madridban bevezetett tilalmi zónák hússzorosa. Látványos eredményekre számítanak környezetvédelem szempontjából.
Mikre vonatkozik a tiltás?
A 2000-nél korábban gyártott benzines gépjárművek, illetve a 2006 előtti dízelautók érintettek, valamint a 2003-nál régebbi motorkerékpárok is. Ez már önmagában is nagyon sok autó kitiltását eredményezte, de a későbbiekben további gépjárművekre is kiterjesztik a szabályozást.
Emberséges eljárás
Aki mégis behajt az érintett zónába valamilyen szennyező járművel, 100-500 euró közötti büntetésre számíthat. Ám a pénzbírság csak áprilistól lépett érvénybe, addig felszólítást kaptak a szabálysértő sofőrök. További engedmény, hogy a 8000 eurónál kevesebb éves jövedelemmel rendelkezőket sem büntetik meg. Illetve megalkottak egy olyan hatósági engedélyt, melynek kiváltásával a kitiltott járművek 10 alkalommal behajthatnak az érintett területre – az engedély díja 2 euróba kerül. A rendszer azonban minden más esetben büntetést szab ki és ez olyannyira komoly, hogy 150 kamerát fogtak be az esetleges vétkesek kiszűrésére.
Az új szabályozás nagyjából 110.000 járművet érint. A város alpolgármestere azt nyilatkozta, hogy 3 év alatt 125.000-rel szeretnék csökkenteni a városban közlekedő autók számát, a légszennyezettséget pedig 4 éven belül 20%-kal.
Eközben felszálló ágban az elektromos autózás!
Ahogy arról már korábban írtunk, a Toyota nemrég egy olyan napelemes Priusszal rukkolt elő, amely menet közben is képes tölteni magát. Ez annak köszönhető, hogy – egyelőre – háttérbe szorították az autó külső megjelenését, és az esztétikum helyett inkább a hatékonyságra összpontosítottak. Olvass tovább itt!
És ez még nem minden, hiszen egyre többen szereltetnek napelemet a házaikra, ami környezetvédelem szempontjából nagy lépés. Ráadásul ezáltal értékes energiához jutnak, melyet számos módon elhasználhatnak.
Például tudják otthonról tölteni az elektromos autókat – persze csak abban az esetben, ha megfelelő az ingatlan elektromos hálózata. Egy átlag háztartásban azonban ez nem áll rendelkezésre, kivéve abban az esetben, ha már eleve elektromos fűtéssel teremtik meg az otthon melegét.
Erre sokan azt mondják, hogy “De az elektromos fűtés és a napelem rendszer kiépítése marha drága!”. Én pedig erre azt szoktam válaszolni, hogy mihez képest? Hiszen egy családi házat általában nem néhány évre veszünk, hanem hosszú évtizedekre, netán életünk végéig. Ebből kiindulva a napelem rendszer 8-10 éves megtérülési ideje elenyésző – pláne, ha összeszámolod, hogy ezt az időszakot követően mennyi pénzt spórol meg neked a következő évtizedekben. Ha ezzel állítod elő a fűtéshez, illetve az autód töltéséhez szükséges energiát, akkor máris nem olyan drága ez, csak első hallásra tűnik annak. És akkor még arról egy szót sem ejtettünk, hogy mennyivel kíméletesebb a bolygónkkal szemben egy olyan fűtésrendszer, valamint egy olyan elektromos autó, melynek a töltését napelem által előállított energiával oldasz meg. Nem véletlen, hogy a környezetvédelem manapság ekkora hangsúlyt kap, hiszen monstanra már elég jó eszközök állnak a rendelkezésünkre. Egyszerre óvhatjuk a természetet és a pénztárcánkat is.